Yin er som bekendt modpoloen til yang– og dét vi kalder ”stress” kalder kineserne for ”for meget yang”. I vores tid, og i vores del af verden er der ekstremt fokus på effektivitet, gøren, handlen, hurtigere, præstation osv. For nogle har ”yang” fyldt så meget, at det ender i et stress-kollaps. Og her kommer der et helt naturligt behov for ”yin” – det blide, langsomme og indadvendte. Hvis vi havde en naturlig evne til at opretholde en naturlig balance mellem de to poler – yin & yang – ville stress ikke være til stede i samme grad, som det desværre er.

Det er vigtigt at forstå, at de to modpoler Yin og Yang ikke er adskilte. De er afhængige af hinanden for at kunne fungere hver for sig. Yin står for det feminine, Yang for det maskuline. Ligesom vi har begge sider i os uanset, hvilket køn vi er. Yin og yang hører sammen ligesom nat og dag, lys og mørke, spørgsmål og svar, indånding og udånding osv. Men for mange mennesker, har yang en lidt for stor rolle i livet og. Det har medført at vægtskålen er tippet og at mange mennesker desværre ender med en stress-overbelasning.

Yang er meget naturligt for de fleste, da den energi har været dominerende igennem mange år – vi har haft ting, vi skal passe – mødetider, lektier og arbejdsopgaver, altid. Yin er derimod noget, vi skal øve os på. For mange kræver det faktisk virkelig meget øvelse, at lære at prioritere den feminine energi, der bl.a. består af stille nærvær og indsigt.

Jeg tror, det er urealistisk, at vi kan gå igennem tilværelsen uden udfordringer at forholde os til – det tror jeg faktisk slet ikke er meningen.

Med en baggrund som yoga- og meditationslærer vil jeg anbefale dig, at invitere den praksis ind i dit liv, hvis du ikke allerede har gjort det.

Meditation og yoga fjerner jo ikke livets udfordringer, men det kan tilføre ressourcer i dig, som gør det nemmere at håndtere.

Det har nemlig potentiale til at udvide dit perspektiv, være mere neutral og eliminere din dvælen ved problemer. Det kan gøre dig bedre i stand til at sige ”pyt med det”, eller “der er en årsag til alt”, og se alt som erfaringer og lærdom, i stedet for at føle dig som offer.

Det bringer dig i kontakt med Yin, som giver dig overblik.

Måske møder du på daglig basis situationer som tester din tålmodighed, temperament og selvværd, fordi mennesker i dit liv, nære eller perifere, aktiverer disse tilstande.

Det kan være din mand IGEN ikke har lagt vasketøjet i kurven eller din chef var meget unfair overfor dig, eller din veninde ofte siger noget, der sårer dig. Ydre omstændigheder, som du ikke kan kontrollere, kan fylde så meget, at der hele tiden er noget, du skal reagere på, eller et problem, der skal løses, hvilket er enormt opslidende.

Og ikke, at du bare skal læne dig tilbage, holde vejret og sige ”namasté”, imens du er ved at eksplodere. Det er ikke meningen, vi skal finde os i grænseoverskridende dårlig behandling.

Men det er en fejl at tro, at vi hele tiden skal løse situationer udenfor os selv. Det vil i hvert fald være en evig kamp, og du vil blive ved med at møde de samme udfordringer, hvis ikke du er villig til at se nysgerrigt indad og lave en indre ”rengøring” og oprydning. Det indre velvære kommer ikke af at rydde op i det ydre – det er omvendt.

Undersøg i stedet det her i dig selv:

Hvorfor er dét, der egentlig vil fylde dig op – hvad end det er små weekendture, venindebesøg eller motion – svært at prioritere?

For at tage yoga med i billedet igen;

Yogastillingerne kan både repræsenterer Yin og Yang. Yang, fordi de er aktive – du bevæger dig og pulsen stiger. Yin, fordi du vender opmærksomheden til nu og her, giver dig selv nærvær og lader det være et åndehul, hvor du genoplades. Hvis du ser på den fysiske yogapraksis med Yang-briller, er Savasana (den afsluttende restitution) interessant. Jeg observerede som yogalærer ofte noget interessant i min undervisning.

Savasana repræsenterer i den grad Yin og er en tilstand, hvor du tillader dig selv at ”være”. Du samler energi og genoplades. Det er ren overgivelse. Og det er pudsigt som nogle har enormt svært ved netop denne simple del.

For det viser sig for nogle, at den ikke nødvendigvis er så simpel – nogle bliver meget rastløse og synes, det er spild af tid og vælger derfor at forlade lokalet, når vi er kommet til denne (ligeså vigtige) del – også selvom det kan handle om bare 2 minutter i en smukke tilstand af hvilen.

Og det er meget tankevækkende, synes jeg. Savasana er netop den fine påmindelse om balancen mellem Yin og Yang – ”gøren” og ”væren”, for at der kan være ligevægt. Og derfor er Savasana en ligeså vigtig del af yogaen, som de aktive stillinger.

Her aktiveres det Parasympatiske nervesystem, som er den følelse vi mærker i kroppen, når vi har det rigtigtdejligt afslappet – fx når du ligger i et varmt karbad, får et langt kram af én du holder af, bliver nusset i håret, sidder og kigger ud over vandet eller hvad du nu finder rigtig beroligende. Der hvor det bare føles som ”aaarhhh”. Det får pulsen til at falde, og din krop føles mere afslappet.

Her aktiveres det Parasympatiske nervesystem, som er den følelse, vi mærker i kroppen, når vi har det rigtigt dejligt afslappet – fx når du ligger i et varmt karbad, får et langt kram af én du holder af, bliver nusset i håret, sidder og kigger ud over vandet eller hvad du nu finder beroligende. Der, hvor det bare føles som ”aaarhhh” J Det får pulsen til at falde, og din krop føles mere afslappet.

Når det parasympatiske nervesystem bliver aktiveret, dæmpes aktiviteten i det nervesystem, der hedder det sympatiske nervesystem, der som ur-instinkt fortæller kroppen, at den skal forberede sig til kamp – fx hvis der skulle være en tiger efter dig og du skal løbe meget hurtigt, eller hvis huset brænder og du skal ud i fart.

Det sympatiske nervesystem fortæller din krop, at den skal gøre sig klar til øjeblikkelig aktivitet NU (kamp eller flugt).

Nu er der jo ikke nogen farlige dyr efter os, så i praksis oplever vi det, når vi er stressede, pressede og knokler, når vi skal løse opgaver på tid, når vi bekymrer os og når tvivl og frygt fylder for meget.

Men selvom det er på et mentalt niveau, reagerer kroppen alligevel med et hjerte, der pumper hurtigt, og en puls og et blodtryk, der stiger.

Så vi har brug for det sympatiske nervesystem. Det giver os ressourcer, vi skal kunne trække på – for det står dybest set for al aktivitet. Men mange har nærmest kronisk sin krop i alarmberedskab og har ikke et balanceret forhold i mellem de to poler.

Dermed er det ligeså vigtigt, at vi tager lærdommen fra yogaen og meditationen med videre i dagligdagen – hvad skal vi ellers bruge det til?

Gør du dét, vil du kunne mærke om, der er balance mellem Yin og Yang ved at mærke, hvordan du har det (ret banalt ikke).

Vi kender alle følelsen af at være træt efter en lang dag, og det er helt ok – men der er en væsentlig forskel mellem at være træt og udbrændt, eller træt og glad, når det er aften

Du må gerne være træt men læg mærke til, hvilken form for træthed, du mærker. Har du følelsen af, at det har været en spændende dag med mange gode indtryk, og hvor du har lært noget, mødt inspirerende mennesker, haft aktiviteter, der har fyldt dig op, og som gør dig træt og glad. Eller har det været endnu en dag i en hverdagstrummerum, hvor du er drænet for energi, og du ikke glæder dig synderligt til dagen i morgen? Det er også vigtigt at forstå, at Yang ikke er ”farlig”, og at den ikke må være der. Hvis Yin er for dominerende kan det fx komme til at betyde for meget dovenskab, apati, navnepilleri og for meget tilbagetrukkethed fra virkeligheden.

Det er hele essensen i ordet balance.

For at finde ud af din energi-balance og lave justeringer derfra, hvis du ønsker det – kan du stille dig selv disse spørgsmål, når dagen er omme:

  • Hvordan har min dag været – har der været en naturlig balance mellem Yin og Yang – aktivitet og restitution, eller har der været uligevægt til den ene? Her kan du med fordel skrive alt, hvad du har foretaget op i to kolonner, hvor den ene er Yin og den anden er Yang. Kig så på de to lister og sammenlign dem. Hvor mange pauser har du givet dig selv, og hvor meget har du været ”på”?
  • Læg mærke til, om din Yin del sker ved at du ”lader op” eller du ”flader ud”. Fx kalder jeg en gåtur i naturen, dagbogsskrivning over dagens øjeblikke med taknemmelighed og glæde meditation/yoga for at ”lade op”, mens at se tv mens du spiser slik eller at være på Facebook i en time på sofaen, når du kommer hjem fra arbejde at ”flade ud”. Jeg skal selvfølgelig slet ikke komme med et facit her – det kan godt være, at du reelt føler dig opladet ved noget af det, men jeg vil bare invitere dig til at se nysgerrigt på det, og hvor du er ærlig over for dig selv. Du fortjener jo at have den energi, som du ønsker dig.
  • Hvilken del har jeg brug for at fokusere på lige nu, og hvad kan jeg konkret gøre for at give mig selv dét?
  • På en skala fra 1-10, hvor rolig føler jeg mig så indeni?
  • Hvad kan jeg gøre i dagligdagen, for at få mere yin ind? Hvilke aktiviteter kan jeg skrue ned for, så jeg mærker mere ro?

Det kan selvfølgelig være spændende at vide, hvad der sker fysiologisk, men jeg er til hver en tid mest optaget af dén virkning teorien har, uanset hvad det handler om – altså hvad vi rent faktisk får ud af dét, vi gør. Så derfor vil jeg kærligt opfordre dig til, at du begynder at praktisere balancen mellem yin og yang gennem dine handlinger i dagligdagen.

Rigtig god fornøjelse.

Kærligst Mette

Ps. Ønsker du at bære et smykke, med et fint og powerfuldt symbol, der minder dig om din evne til at skabe indre og ydre balance, så besøg shoppen med sjælesmykker her

På billedet ser du Livets Træ og Lotusblomstense flere smykker her